Skip to main content

Autizam ukratko

Autizam je pervazivni razvojni poremecaj koji se karakteriše postojanjem abnormalnog i / ili izmenjenog razvoja koji se ispoljava pre uzrasta od 3 godine, kao i karakterističnim oblikom patološkog funkcionisanja u oblasti socijalnih interakcija, komunikacije, i postojanjem stereotipnih obrazaca ponašanja. 

DSM- IV dijagnostički kriterijumi za autizam
A. Ukupno 6 ili više iz grupe (1), (2) i (3); najmanje 2 iz grupe (1); i po jedan iz grupe (2) i (3):
(1) Kvalitativno oštećenje socijalnoh interakcija koje se manifestuje u najmanje dve od navedenih oblasti:
(a) značajan poremećaj u oblasti neverbalnih komunikacija kao što su kontakt očima, izraz lica, položaj tela i gestovi koji su u funkciji regulacije socijalne interakcije
(b) nemogućnost ostvarivanja vršnjačkih odnosa shodno razvojnom nivou
(c) izostanak spontanosti u potrebi da se podele radost ili interesovanja sa drugima
(d) izostanak socijalnog ili emocionalnog reciprociteta
(2) Kvalitativno oštećenje komunikacije koje se manifestuje u najmanje jednoj od navedenih oblasti:
(a) kašnjenje ( ili potpuni izostanak) razvoja govora
(b) kod onih koji imaju govor, značajan poremećaj sposobnosti da započnu i održe komunikaciju sa drugima 
(c) stereotipna i repetitivna upotreva govora
(d) izostanak ili izmenjena sposobnost igranja zamišljenih igara ili imitiranje igre drugih
(3) Restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti, koji se manifestuje u najmanje jednoj od navedenih oblasti
(a)preokupacija jednim ili više stereotipnih interesovanja koja su patološka ili po intenzitetu ili po fokusu
(b) nefleksibilna privrženost specifičnim, nefunkcionalnim rutinama ili ritualima
(c) stereotipni i repetiivni motorni manerizmi ( lepršanje rukama, uvrtanje ruku ili prstiju, ljuljanje(roking)
(d) stalna preokupacija delovima objekta


B. Kašnjenje ili izmenjeno funkcionisanje u najmanje jednoj od navedenih oblasti, sa početkom pre treće godine života:
1) socijalne interakcije
2) upotreba govora u socijalnoj komunikaciji
3) simbolična ili imitativna igra

C. Poremećaj ne spada u Retov sindrom ili dečiji dezintegrativni poremećaj.

 

DECA:

I    RAZVOJNI POREMEĆAJI: 

  1. Poremećaji hranjenja 
  2. Usporen jezički razvoj
  3. Specifični poremećaj jezika
  4. Poremećaj u izgovoru glasova
  5. Mucanje (disfluentan govor)
  6. Patološki brz govor
  7. Poremećaje glasa (dysphonia)
  8. Razvojna verbalna dispraksija/apraksija 
  9. Hiperaktivnost,  impulsivnost sa ili bez poremećaja pažnje
  10. Autistični spektar poremećaja
  11. Oštećenje sluha i poremećaj govora 
  12. Kranio Facijalni poremećaji koji se odražavaju na razvoj govora
  13. Traumatska oštećenja mozga 
  14. Dečija afazija 

II GENETIČKA OŠTEĆENJA KOJA  UTIČU NA RAZVOJ GOVORA: RASCEP USANA I NEPCA, DOWN SYNDROME I DR. SYNDROMI

 DECA I ODRASLI:

  1. Cerebralna paraliza (govorne smetnje kod ovih stanja)
  2. Traumatske povrede mozga ( govorne smetnje kod ovih stanja)
  3. Gubitak sluha i njegova oštećenja
  4. Poremećaji učenja sa:
    • Disleksijom 
    • Specifičnim poremećajima jezika 
    • Poremećajima auditivnog procesiranja
    • Fizičkim  ometenostima
    • Jezičkim  kašnjenjima
    • Motornnim poremećajima govora (dizartrija ili razvojna verbalna dispraksija)
    • Disgrafijom, agrafijom
    • Kognitivnim  poremećajima  komunikacije
    • Pragmatskim  poremećajima

III ODRASLI:

  1. Oboljenja motornog neurona
  2. Alchajmerove bolesti
  3. Demencije
  4. Hantingtonove bolesti
  5. Multiple skleroze
  6. Parkinsonove bolesti
  7. Traumatskih oštećenja mozga
  8. Psihijatrijskih bolesti
  9. Moždanog udara
  10. Laringektomije

  American Speech-Language-Hearing Association ASHA