Menu Close
Portrait of diligent schoolkids and their teacher talking at lesson

KAKO RODITELJI MOGU POMOĆI DECI SA SMETNJAMA U ČITANJU I PISANJU?

Dete sa disleksijom i disgrafijom treba da:

  • nauči da pravilno drži olovku i papir i pravilan položaj tela,
  • da koristi sveske sa linijama ili kvadratićima, po mogućstvu sa obeleženim marginama,
  • detetu omogućiti da se služi priborom za pisanje koji mu najviše odgovara,
  • dozvoliti detetu da koristi pismo koje mu više odgovara (ćirilično ili latinično; štampana ili pisana slova),
  • često hvaliti i motivisati dete, kako bi se izbegla frustriranost i gubitak samopouzdanja.
  • da izgovara („secka“) reči glas po glas, da zna koji je prvi glas, koji je glas na kraju, itd.(početi od reči sa 2 glasa),
  • spajanje glasova da bi dobili reč, npr ( S A L A T A = salata; početi od reči sa 2 glasa),
  • „pre i posle“ kod brojeva, dana u nedelji, godišnja doba, slova itd. (npr. koji je broj pre/posle broja 5),
  • nastavljanje niza koji je nacrtan, npr. ; mogu i drugi oblici koji su detetu zanimljivi, postepeno povećavati broj oblika (do 5 oblika) kada dete savlada prethodni zadatak,
  • nizanje perli po modelu (detetu se pokaže model po kome će raditi, kasnije može raditi samo po sećanju),
  • ređanje i nizanje raznih predmeta prema modelu ili po zapamćenom redosledu,
  • omeđavanje okruglih predmeta (dinara, dugmadi, figura),
  • provlačenje linija od tačke do tačke,
  • crtanje bojom preko linije uzorka (voće, cvet, kuća, sto i sl.),
  • crtanje slova preko uzorka,
  • pronalaženje sličnih oblika,
  • ređanje sličnih oblika u istom pravcu (gore-dole, levo-desno),
  • pravljenje figura po sećanju,
  • pravljenje slova od plastelina ili gline (posebno slova koja ne može da zapamti),
  • pisanje brojeva i slova u vazduhu sa pokretima ruke iz većih zglobova, po uzorku i po sećanju,
  • prepisivanje teksta sa table, sa papira,
  • čitanje krupnih slova, reči i teksta,
  • postepeno smanjivanje slova,
  • čitanje jednostavnih i zanimljivih tekstova

Vežbe motorike šake i prstiju:

  • saviti prste u pesnicu sa palcem u njoj. Otvoriti pesnicu, ispružiti i raširiti prste,
  • iz pesnice izvlačiti jedan za drugim prste uz brojanje od 1 do 5,
  • nastavljamo prethodnu vežbu vraćanjem prstiju, počevši od malog prsta, brojanjem od 5 do1,
  • ispružiti prste, zatim saviti kažiprst i njime dodirnuti palac. Nastaviti dodirivanje palca i ostalih prstiju,
  • udarati jagodicama prstiju po tvrdoj podlozi (stolu), palcem, kažiprstom, srednjim, domalim i malim prstom,
  • šaku ispruženih prstiju staviti na tvrdu podlogu pa podizati i spuštati jedan po jedan prst. Vežbu početi palcem.

Kada se dete umori treba da uradi sledeće: 

  • protrese ruke brzo,
  • protrlja ruke i skoncentriše se na osećaj toplote,
  • palac dominantne ruke neka stavi na vrh olovke koju drži tom rukom, i to isto ponove i sa kažiprstom.